Z dniem 28 kwietnia 2023 roku weszła ustawa nakazująca posiadanie świadectwa energetycznego dla nieruchomości, która jest wystawiona na sprzedaż bądź wynajem. Oczywiście, wprowadzenie tej ustawy zrodziło sporo pytań. Przede wszystkim właściciele nieruchomości zastanawiają się, czy takie świadectwo na pewno jest im potrzebne? Kto musi je posiadać? Kto może je wystawić? Jaka kara za brak świadectwa energetycznego? Na te oraz inne pytania znajdziesz odpowiedź w poniższym artykule.
Świadectwo energetyczne – co to jest?
Świadectwo energetyczne inaczej zwane świadectwo charakterystyki energetycznej to dokument zawierający ocenę energetyczną nieruchomości lub jej części. Dzięki niemu możemy oszacować, jaką ilość energii będziemy potrzebować do ogrzania, wentylacji, klimatyzacji, a także przygotowania ciepłej wody użytkowej dla określonej nieruchomości. Dodatkowo, w przypadku budynków niemieszkalnych określa się również zapotrzebowania na energię elektryczną potrzebną do oświetlenia. Posiadanie świadectwa charakterystyki energetycznej pozwala określić przybliżony koszt utrzymania nieruchomości związany ze zużyciem energii podczas użytkowania domu, mieszkania czy lokalu.
Świadectwo energetyczne – kto musi je posiadać?
Świadectwo energetyczne jest obowiązkowe dla właścicieli domów, budynków wielorodzinnych, lokali użytkowych oraz mieszkań. Każdy, kto będzie chciał sprzedać bądź wynająć mieszkanie zobligowany jest to posiadania świadectwa charakterystyki energetycznej. Ponadto, ustawodawcy chcą znowelizować przepisy nakazując umieszczanie informacji o posiadanym dokumencie już na etapie umieszczania ogłoszenia sprzedaży lub najmu nieruchomości. Niestety, lecz za brak posiadania świadectwa energetycznego grozi kara grzywny do nawet 5000 zł.
Sprzedaż mieszkania a świadectwo energetyczne
Obecnie podczas sporządzania aktu notarialnego sprzedaży mieszkania wymagane jest przedstawienie świadectwa charakterystyki energetycznej części budynku. Notariusz ma obowiązek odnotować w akcie przekazanie nowemu nabywcy tego dokumentu. Jeśli zaś dokument ten nie zostanie przedłożony przez stronę sprzedającą, notariusz poinformuje o karze grzywny wynikającej z niedopełnienia tego obowiązku. Warto również wspomnieć, że do 14 dni od daty podpisania aktu notarialnego jest możliwość dostarczenia świadectwa charakterystyki energetycznej.
Wynajem mieszkania a świadectwo energetyczne
Tak jak wcześniej wspomniano świadectwo charakterystyki energetycznej wymagane jest również podczas wynajmowania mieszkania. Bez względu na to, czy umowę najmu podpisujemy u notariusza, czy we własnym zakresie, to mamy obowiązek przekazać dokument nowemu lokatorowi. Co więcej, tą informację należy zawrzeć w podpisywanej umowie. Tutaj należy zwrócić uwagę, że konieczność sporządzenia świadectwa charakterystyki energetycznej jest wyłącznie podczas podpisywania nowych umów najmu. Stare umowy, czyli te podpisane przed wejściem nowych przepisów nie muszą zawierać informacji o świadectwie energetycznym, a także tego dokumentu nie musimy przedkładać dotychczasowym lokatorom.
Kto może wystawić świadectwo charakterystyki energetycznej?
Świadectwo charakterystyki energetycznej może wystawić wyłącznie uprawniona do tego osoba, która została wpisana na listę Ministerstwa Rozwoju i Technologii. Listę osób sporządzających świadectwa energetyczne znajdziecie tutaj: (link). Sporządzający świadectwo charakterystyki energetycznej może przekazać dokument w dwóch formach:
- papierowej – z nadanym numerem w Centralnym Rejestrze Charakterystyki Energetycznej Budynków oraz osobistym podpisem i pieczątką,
- elektronicznej – z nadanym numerem w Centralnym Rejestrze Charakterystyki Energetycznej Budynków oraz podpisanym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, bądź osobistym podpisem osoby sporządzającej dokument.
0 komentarzy